Trådbussen lever vidare i Europa och på flera håll byggs linjesträckningen ut, utan att det för den skull dras nya luftledningar överallt.
Trådbussarna utrustas istället med större batterier som laddas upp på de sträckor där de körs under luftledning. På andra sträckor där det saknas luftledningar körs de som batteribussar.
Busstillverkaren Solaris levererar just nu 30 nya trådbussar utrustade med litiumtitanatbatterier till den polska staden Gdynia.
Tolvmetersbussarna har batterier på 58 kWh och ledbussarna har 87 kWh. Det gör det möjligt att köra trådbussarna upp till 35 kilometer utan kontakt med luftledning.
Denna artikel är automatgenererad och hämtad med RSS, läs hela orginalartikeln här:
https://www.bussmagasinet.se/2019/07/tradbussen-lever-vidare-med-batterier-och-bransleceller-och-mindre-trad/
https://www.bussmagasinet.se/2019/07/tradbussen-lever-vidare-med-batterier-och-bransleceller-och-mindre-trad/
Tillbaka till startsidan »