– Inget land lyckas göra det rätt idag eller lyckas upprätthålla förutsättningarna imorgon och för framtiden, säger Stefan Swartling Peterson, hälsochef vid Unicef i New York.
Rapporten visar att inget av de undersökta länderna lyckas skapa tillräckligt bra förutsättningar för att skydda barnen mot miljöförstöring, klimatförändringar och reklam för skräpmat, läsk, alkohol och rökning till exempel.
– Vi ser ju nya krafter – nämligen den stora marknadsföringen till barn, när de rör sig på sociala medier. Vad händer med deras data?
Hur säljer vi mat och smink och kläder till våra barn? frågar sig Stefan Swartling Peterson.
Samtidigt visar rapporten att 250 miljoner barn i världen riskerar att hejdas i sin utveckling för att de lever i fattigdom och hunger. Med hjälp av ett globalt index rankas världens länder utifrån bland annat hälsa, utbildning, klimatpåverkan och inkomstklyftor. Då hamnar Norge i topp för barns möjligheter att utvecklas och Sverige på 13:e plats. Men lägger man till ländernas koldioxidutsläpp för att visa en långsiktigt bättre framtid hamnar Norge långt ner på listan med höga utsläpp medan länder som Uruguay och Albanien lyckas bättre.
WHO-chefen doktor Tedros säger i en kommentar att världens politiker och beslutsfattare misslyckas med att skydda planeten för framtida generationer och att det är dags att lyssna mer på barnen. Stefan Swartling Peterson håller med.
– Ja, barn idag är ju mer engagerade på ett helt annat sätt, och uppkopplade. De bryr sig om samhället och framtiden mycket mer än vad jag någonsin gjorde i samma ålder. Men vi har inte hittat ett sätt att kanalisera det, säger han.
Rapporten: ”A future for the world’s children? A WHO-UNICEF-Lancet
Commission”
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7410733
Tillbaka till startsidan »