Det räcker att elbilarna kan köras mellan 25 och 70 mil innan de behöver laddas på nytt. Det menar Volkswagens nya utvecklingschef Thomas Ulbrich.
”Kan kunderna bara lita på laddinfrastrukturen så behövs inte längre räckvidd”, säger han.
Volkswagenkoncernen planerar att investera 350 miljarder kronor i utvecklingen av nya batteridrivna fordon med målet att lansera 70 elbilmodeller fram till 2030. Det kortsiktigt målet att ha producerat en miljon elbilar till 2025 har reviderats till att uppnäs redan 2023.
Volkswagen gör bedömningen att ca 70 mil är den längsta räckvidden som som kan uppnås med den batteriteknik som finns idag.
”Om fem år kommer olika modellers räckvidd variera från 250 upp till 700 kilometer. Det förutsätter dock att laddnätverket är så pass utbyggd att kunden kan lita på den. Då behövs inte långa räckvidder”, anser Thomas Ulbrich.
Volkswagen fortsätter även sin satsning på laddhybrider, trots att biltypen kritiseras för att stora utsläpp om de inte laddas.
”Laddhybrider är en viktig överbryggningsteknik då det är många kunder som inte vill köra elbil till 100%. Men så snart laddinfrastrukturen gör kunderna säkrare kommer fler gå över till rena elbilar”.
https://www.di.se/bil/volkswagens-elbilsoffensiv-toppchefen-nojer-sig-med-70-mil-i-rackvidd/
Tillbaka till startsidan »