Det är stor skillnad på hur mycket kväveoxider Volvo XC60 släpper ut vid verklig körning än vad som anges i avgastester, det hävdar den tyska miljöorganisationen DUH som anklagar bilföretaget för medvetet fusk, likt ”dieselgate”.
Forskarna på DUH upptäckte vad de kallar en olaglig mätanordning i bilen som gör att dieselmotorn vid temperaturer mellan 9 och 22 grader släpper ut fyra gånger mer kväveoxider mer avgaser i verklig körning än vad som är tillåtet enligt normen Euro 5. Vid temperaturer mellan noll och minus fyra steg utsläppen med uppemot tolv gånger mer än gränsvärdet.
Volvo nekar till att ha manipulerat bilarna och pekar på att utsläppstester i kontrollerad labmiljö ofta skiljer sig från verklig körning beroende på kallt väder, hastighet och last i bilen.
Denna artikel är automatgenererad och hämtad med RSS, läs hela orginalartikeln här:
https://www.sydsvenskan.se/2020-01-23/volvo-cars-anklagas-for-avgasfusk
https://www.sydsvenskan.se/2020-01-23/volvo-cars-anklagas-for-avgasfusk
Tillbaka till startsidan »