Statistiken från Bil Sweden för nyregistrerade bilar på den svenska marknaden i januari visar hur märken som kunnat leverera elektrifierade bilar är vinnare. I december handlade det istället om att trycka ut bensin- och dieselbilar inför höjningen av fordonsskatten vid årsskiftet.
Volvo Cars hade då en strålande försäljning med nästan 10 300 sålda bilar i Sverige, upp 126 procent jämfört med december året innan. I januari kom bakslaget. Ett ras på 31 procent jämfört med samma månad i fjol. Endast cirka 2 800 nya Volvobilar registrerades.
Volvoledningen pratar mycket om elektrifieringen, men märket är omsprunget i laddracet. Volvo toppar listan över sålda dieselbilar, men finns inte med i tätstriden bland de laddbara bilarna. Föga smickrande för ett märke som gått ut med att man ska sluta med dieselbilar och vara ledande på elektrifiering.
Försäljningsraset i januari har också inneburit en ovanligt låg marknadsandel, 16,6 procent. Rivalen Volkswagen har ryckt förbi, visserligen endast med ynka 60 bilar, men det gör VW till största märke med 17 procent av den svenska marknaden. Draglok för försäljningen är laddhybriden VW Passat GTE som också toppar listan över laddbara bilar.
Totalt sett är det fortfarande en Volvomodell som säljer bäst, V60/S60. Tvåa är VW Passat och trea Kia Niro som finns både som hybrid, laddhybrid och helt eldriven.
Volvos mål har länge varit 20 procent av den svenska marknaden, något man också klarat under långa perioder. Nyligen har det målet övergetts samtidigt som man säger att märket ska vara marknadsledande. För att inte styrkeförhållandena från årets första månad ska hålla i sig måste Volvo lägga i en extra växel.
På en totalmarknad som backade 18 procent går Kia mot strömmen med en ökning på 24,7 procent framför allt på grund av framgången för de laddbara bilarna. Kia har tagit sig in som Sveriges tredje största märke och nådde i januari en marknadsandel på 11,7 procent.
https://www.di.se/bil/volvo-cars-backar-inte-langre-storst-i-sverige/
Tillbaka till startsidan »