Enligt en sammanställning gjord av det holländska konsultbolaget Chatrou CME Solutions fanns det vid årsskiftet 3.025 elstadsbussar i trafik i Västeuropa och Polen. Flest elbusssar, 726 stycken, rullar i städerna i Nederländerna. Därefter följer Frankrike med 368 elbussar, Storbritannien med 322 och Tyskland med 321. Sverige hamnar på femte plats med 235 elbussar i trafik.
Utvecklingen går nu snabbt framåt. Statistiken visar att 39 procent av alla stadsbussar som registrerades i Västeuropa och Polen förra året hade en alternativ drivlina, det vill säga hybrid, el, gas eller bränslecell. Föregående år var den 28 procent.
Bland leverantörer av elbussar är bilden fortfarande splittrad. Över 60 aktörer är med och levererar fordon. Störst förra året är holländska VDL, med 386 levererade elbussar, främst då beroende på en stark hemmamarknad. Tvåa är kinesiska BYD med 236 bussar, följt av Volvo med 136 stycken. Även sett över tid dominerar VDL den europeiska elbussmarknaden med en marknadsandel på 22,1 procent de senaste åtta åren.
Men bara elbussar räcker inte för att nå uppsatt klimatmål, det handlar lika mycket om att fylla dem med passagerna som väljer bort utsläppsgenererade alternativ. I Spaniens huvudstad Madrid öppnades nyligen två nya busslinjer med nollutsläpp – och nolltaxa. Den ena linjen går i öst – västlig riktning, den andra i nord – sydlig. Satsningen syftar till att loka över pendlande billister till kollektivtrafiken.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/volvo-trea-nar-elbussarna-intar-europa/
Tillbaka till startsidan »