I samband med Göteborgs filmfestival, som ägde rum i helgen, passade klimatrörelsen Extinction Rebellion på att anordna en demonstration mot Volvo Cars, en av festivalens största sponsorer. Det skriver Dagens industri. Demonstrationen blev den första i Sverige att vara specifikt riktad mot en biltillverkare.
Presskontakten Jessica Lovell säger till tidningen att organisationen vill ”slå hål på bilden av Volvos klimatprofil”, som hon menar att bolaget försöker lyfta fram. Enligt Extinction Rebellion lever Volvo Cars inte upp till sina klimatlöften.
Demonstrationen mot Volvo kan ses som ytterligare ett exempel på riskerna med att som varumärke lyfta fram sitt hållbarhetsarbete i sin kommunikation. Något som samtidigt blir allt viktigare i takt med att det globala klimathotet hamnar allt högre upp på agendan. Jung Relations och Ungdomsbarometerns studie ”Framtidens hållbaraste varumärken” visar att framför allt yngre konsumenter kan tänka sig att helt välja bort företag som de inte anser agerar hållbart.
LÄS MER: Hållbarhet blir allt mer affärskritiskt 2020 – så behöver byråerna rusta sig
Det Extinction Rebellion främst vänder sig mot är att Volvo Cars satsar så stort på suvar. I fjol när biljätten slog rekord för sjätte året i rad med över 700 000 sålda bilar var 63 procent suvar, enligt Di. Det har lett till att koldioxidutsläppen från Volvobilar har ökat de senaste åren och att Volvo har bland de högsta CO2-utsläppen i Europa. Enligt internationella Energimyndigheten IEA är den ökade efterfrågan på suvar som skett globalt det senaste årtiondet den näst största källan till höjda koldioxidutsläpp.
Volvo Cars har avböjt att kommentera på demonstrationen.
https://www.resume.se/kommunikation/varumarke/demonstration-mot-volvo-lever-inte-upp-till-sina-klimatloften/
Tillbaka till startsidan »