Tåg- och spårvagnstillverkaren Alstoms unika elbuss Aptis har nu börjat levereras till den första kunden, lokaltrafiken i den franska staden Strasbourg, Compagnie des Transports Strasbourgeois (CTS). Bussarna ska sättas in på en helt ny BRT-linje i Strasbourg vars linjesträckning är helt skild från all biltrafik. Aptis är en unik elbuss, utvecklad utifrån Alstoms mångåriga erfarenhet av spårvagnstillverkning. Bussen har hjulen i hörnen och fyrhjulsstyrning som ger en mycket liten vändradie.
CTS kommer nu att utbilda 150 förare för de nya bussarna som har fått en särskild design, reserverad för den nya BRT-linjen.
Fyra förseriebussar har under flera år testats i en rad städer i Europa, och Aptis har bland annat beställts i 50 exemplar av lokaltrafiken i Paris, RATP.
Andra franska städer som har beställt den unika bussen är Grenoble, La Rochelle och Toulon där bussen ska sättas i reguljär trafik under året.
Den tolv meter långa bussen har tre breda dörrar och är starkt inspirerad av moderna spårvagnar med ett helt plant, genomgående låggolv utom längst bak där det finns en upphöjd sittgrupp. Den plana låggolvsdelen är på 20 kvadratmeter.
Stora, nerdragna fönster gör interiören mycket ljus och luftig, samtidigt som passagerarna ser ut bättre än på någon annan buss. Jämfört med konventionella stadsbussar har Aptis 25 procent större fönsteryta.
Batterier och elsystem är placerade på taket och stjäl inget utrymme. Även hjulen stjäl minimalt med utrymme inne i bussen eftersom de är placerade i bussens fyra hörn, utan något överhäng. Dessutom styrs bussen med samtliga fyra hjul vilket gör att den kan köra mycket nära trottoar- och refugekanter så att alla dörrar kommer nära kanten. Fyrhjulsstyrningen, samt det låga och jämna golvet i kombination med en ramp som kan fällas ut vid framdörren gör att bussen är mycket lättillgänglig.
Att bussen styrs med alla fyra hjul gör också att dess vändradie enligt Alstom blir 25 procent mindre än för konventionella bussar.
Bussen har också ett längre liv än konventionella bussar. Alstom räknar med en livslängd på cirka 20 år, inte minst tack vare användningen av spårvagnskomponenter. Det ska enligt tillverkaren göra att kostnaderna för Aptis ligger i nivå med konventionella dieselbussar.
Strasbourg har valt en lösning där bussarna laddas nattetid i depå, men Aptis kan också fås för snabbladdning på ändhållplatser, antingen via pantograf eller plug-in.
https://www.bussmagasinet.se/2020/02/forsta-leveranserna-av-alstoms-unika-elbuss/
Tillbaka till startsidan »