Transportföretaget Schenker valde Linköping som testort när man köpte in sin första el-lastcykel i Sverige.
– Det kommer att bli svårare och svårare att köra i städerna, så då är det här ett bra komplement, säger Anders Nilsson, distriktschef på Schenker Linköping.
Han berättar att företaget nu har 100 el-lastcyklar i Europa, varav hälften i Frankrike.
Motala tidigt ute
Cyklarna tillverkas i Göteborg och med samma måttstandard, så att man enkelt ska kunna byta ut en liten lastcontainer mot en annan.
Postnord i Linköping har skaffat sig en liknande cykel som man kör på prov och DHL har åtta sådana här cyklar igång i landets tre största städer.
Av Sveriges kommuner var Motala en av de första som skaffade en el-lastcykel, den kostade ungefär 100.000 kronor
– Vi använder den mest för att göra trafikmätningar, då är det mycket utrustning som ska transporteras, berättar Mikael Axelsson som är verksamhetschef på drift & anläggning i Motala.
I somras användes cykeln för soptransporter vid Varamostranden.
Väcker uppmärksamhet
Marcus Jacobsson är en av dem som kört den nya cykeln i Linköping, han gillar den och får ofta frågor av nyfikna på stan, men det finns nackdelar också:
– Det finns ingen back på den och så blir det ju jobbigt om man ska cykla långt, då är det bättre med en elbil.
För att minska avstånden undersöker företaget om man kan ha en avlastningsdepå inne i centrum som cykelnchauffören kan hämta sina varor ifrån.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/linkoping-forst-ut-nar-stort-foretag-satsar-pa-cykeltransporter
Tillbaka till startsidan »