Nu är det dags att introducera elbussar även i turist- och beställningstrafik, det vill säga klass 3-bussar. Det anser Norges näst största bussföretag, Tide Buss. Under de närmaste ett och ett halvt åren ska företaget ersätta 16 dieseldrivna turistbussar med elbussar som tillverkas i Kina. Företaget har inte avslöjat vilken tillverkare som ska leverera bussarna. Satsningen stöds med drygt 27 miljoner kronor (närmare 29 miljoner SEK) av Enova en stiftelse som ägs av det norska miljödepartementet.
Enova arbetar för att ställa om Norge till ett lågutsläppssamhälle genom att bidra till utveckling och användning av ny energi- och klimatteknologi.
– Norge är i full färd med att införa elektriska stadsbussar och Tides satsning markerar startskottet för en motsvarande omställning på turistbussmarknaden. Turistbussar har emellertid ett heklt annat användningsmönster och kraven på exempelvis räckvidd och bagagekapacitet är strängare. Det är därför viktigt att visa att elbussar fungerar minst lika bra som dieselbussar även i detta segment, säger Astrid Lillieståle, chef för transportsektorn inom Enova.
Tides projekt omfattar 16 elbussar och 14 laddstationer. Bussarna kommer att stationeras i en rad orter längs den norska kusten, från Stavanger och norrut: Stavanger, Bergen, Trondheim, Tromsö och Honningsvåg.
– Det är glädjande att se att stora aktörer som Tide går i täten och med stöd från staten testar eldrivna turistbussar, säger den norske klimat- och miljöministern Sveinung Rotevatn (V).
– Hållbarhet måste tas på allvar. Tide vill vara i ledningen för det gröna skiftet i bussbranschen, och vi är glada för stödet från Enova och ser fram mot att tillsammans med Enova utveckla en helt ny, miljövänlig bussteknologi för turistbussar, säger Tides koncernchef Roger Harkestad.
– Vi hoppas att den här försiktiga starten sätter press på fler bussleverantörer att faktiskt satsa på ny teknologi och bygga den här typen av bussar så att vi i framtiden kan ersätta fler dieselbussar med elbussar.
Eftersom Tide menar att de stora, europeiska busstillverkarna helt fokuserar på stadsbussar i sina elsatsningar har företaget vänt sig till Kina där idag omkring 99 procent av världens elbussar finns. Kinesiska leverantörer har också tillverkat eldrivna turistbussar för sin hemmamarknad.
Men Tide konstaterar att de bussar som tillverkats för den kinesiska marknaden motsvarar en annan standard och andra krav än vad som gäller för turistbussar i Norge. De nya eldrivna turistbussarna kommer, uppger företaget, att utvecklas i tät dialog med Tide och anpassas till såväl norskt regelverk som klimat.
Tide har dock inte avslöjat vilken kinesisk busstillverkare man avser att samarbeta med.
– Vi räknar med att det här projektet kommer att ge oss betydande kunskaper i hur vi kan elektrifiera såväl turistbussflottan i landet som expressbuss- och flygbussflottan, säger Roger Harkestad.
Tide Buss har över 5 000 medarbetare och 2 150 bussar. Företaget är Norges näst största bussföretag och har även ett stort dotterbolag i Danmark.
https://www.bussmagasinet.se/2020/01/nu-kommer-de-batteridrivna-turistbussarna/
Tillbaka till startsidan »