Äntligen avtäcktes den pixlade luminösa Minecraft-bilen som tar Volkswagen till nästa steg i sin elbilsoffensiv. Närmare 5 meter lång erbjuder allt som en elbilskund kan önska sig, ordentlig räckvidd, snabbare snabbladdning och gott om utrymmen. Om ID.7:a blir en storsäljare kvarstår att se.
Så var det dags för ännu en nylansering från en av världens största biltillverkare! Världspremiären av Volkswagens nya flaggskepp i ID-familjen sker simultant i tre världsdelar, Nordamerika, Kina och Europa. Visningsbilarna presenteras som celebriteter, med musik och ljusshower. Stockholm valdes som scen för den nordiska marknaden, the capital of Scandinavia, kämpar på i hård konkurrens från Oslo, Köpenhamn och Helsinki. Salen var fullsatt med motorjournalister från hela norden. Volkswagens kommunikationschef Marcus Thomasfolk inledde presentationen på tre språk, finska, danska och svenska. Var det så att det inte fanns en bil i rummet skulle man kunna tror att det handlade om någonting helt annat. En modeshow, en lansering av en ny parfym, eller smygstart av Eurovision 2023, vem vet.
De tillresta motorjournalisterna fick vänta ett bra tag på att se vad som doldes under skynket. Det började först med hälsning från Berlin, sedan Nordamerika och Kina, liknelsen med Eurovision blev än mer slående. Från Kina fanns Volkswagen nya vd och från Nordamerika chefen för VW-Nordamerika.
De tillresta journalisterna började bli ordentligt otåliga, nedräkningen tog en evighet, innan skynket sveptes av och avslöjade den nya elbilen i produktionsutförande. Det handlar om ID.7, Volkswagens första eldrivna modell för den övre mellanklassen. Konceptbilen visades för första gången på CES 2018, lätt kamouflerad i en pixlad luminös Minecraft-kostym.
Och så står den där, avklädd, den nya medlemmen i ID-familjen. En 5 meters koloss med en luftmotståndskoefficient kring 0,23 vilket får anses som en “achievement”. Om du tycker att ID.4 är stor så kommer du lätt gå vilse i ID.7. Kupeutrymmet är mycket generöst och inredningen är av snäppet högre kvalite än sina syskon. Tanken är att ID.7 ska ersätta den mycket populära familjefraktaren VW Passat, när medelsvensson tar steget upp i övre medelklassen och samtidigt lämnar fossilåldern. Elbilen ska svara mot svenska bilköpares högt ställda krav. Lång räckvidd, 700 km enligt WLTP, laddeffekt på 200 kW för korta laddstopp och ordentlig lastkapacitet för allt en familj behöver för en skidsemester på påsklovet.
Det var ingen som nämnde dragkrok under hela presentationen trots att det är en detalj som många bilköpare hakar upp sig på. Det vore därför underligt om VW:s marknadsavdelning skulle riskera denna potentiella deal-breaker för flertalet svenska bilister.
Bilen är riktigt snygg och Volkswagen själva säger att det är en bil att älska, “a car to love”. Universellt, den ska tilltala köpare på alla kontinenter, a World Car.
Det jag främst reagerar på under presentationen är allt fokus på sånt som inte rör bilens primära funktion, att enkelt transportera familjen från punkt A till punkt B. Försäljningssnacket rör istället; ljudsystemet med 14 st högtalare, massagestolar med AC och värme samt ett panoramasoltak med smart dimbart glas.
ID.7:a är den första bilen på den uppdaterade MEB-plattformen där man jobbat både med aerodynamik och kupeklimat i kombination med en nyutvecklad elmaskin på 210 kW och 550 Nm. Den egenutvecklade motorn tillverkas i den tyska staden Kassel. Själva bilen tillverkas i en helelektrisk fordonsfabrik i Emden. Med helelektrisk menas att anläggningen enbart tillverkar elbilar.
När jag väl får tag på den tyska experten på plats frågar jag om ID.7 har V2G (Vehicle-to-grid) funktionalitet. Den ska vara redo för det men det är inget som de lyfter fram. Sedan frågar jag om det finns LCA-data för modellen, han förstår inte riktigt min fråga för att senare säger att han måste fråga sina kollegor och ber om att återkomma senare. Ur ett hållbarhetsperspektiv är det bara inredningen som lyfts fram i förbifarten, den ska vara “non-animal leather”, tillverkad av cellulosa eller återvunna material, exempelvis plastflaskor.
Det är trots allt lite konstigt, samtidigt som ID.7 presenteras pågår debatten om vårändringsbudgeten i riksdagen cirka 500 meter härifrån. Försäljningen av elbilar tvärstannade då den nya regeringen, från en dag till nästa, hastigt tog bort Klimatbonusen. Inga nya incitament har kommit på plats för att påskynda omställningen av fordonsflottan. Speciellt för vanliga människor. Volkswagens Sverigechef, Sten Forsberg sätter sin tilltro till företagen i väntan på bättre tider.
Det är mycket att tänka på för den som idag går i bilköpartankar, det är inte längre så enkelt att det handlar om hästkrafter, krocksäkerhet eller komfort. Förutom att elbilar räknar motorstyrka i kilowatt så ska det även ordnas med laddplats och hur ser laddinfrastrukturen ut där jag kommer göra mina längre semesterresor?
Den medvetne bilköparen kanske har funderingar kring hållbarhet, både för klimat, miljö och socialt? Hur och var tillverkas bilen? Hur framställs batterierna? Har tillverkaren koll på hela leveranskedjan? Vad har bilen för klimatpåverkan över hela livscykeln? Det är viktiga frågor som tyvärr inte är lätta att få enkla svar på.
Det är självklart kul med ID.7:ans nymodigheter såsom HUD (Head-up-Display), förbättrad assisterad körning, effektiv luftkonditionering, mm. för att inte tala om de bakgrundsbelysta touch reglagen. I centrum finns en infotainmentdisplay ala Tesla, på 15 tum. HCI, Human Computer Interaction, alltså användarvänligheten ska vara förbättrad. Allt detta ska ge bilen en utmärkt komfort och körupplevelse.
Vi vill hur som helst ha en bil, men slippa allt som är dåligt, som klimatpåverkan under hela livscykeln och inte nog med det, även sociala och etiska krav. Helt naturligt om du frågar mig. Vi ställer krav på bilen som alla andra produkter.
Tro inget annat, elbilar är framtiden, och de kommer med allt möjligt för att inte göra din resa tråkig. Har du en Passat idag är det kanske denna bil du har väntat på. Laddinfrastrukturen byggs ut i rask takt. Och inom en snar framtid kan du låta bilen tjäna pengar åt dig. När den står still 95% av tiden kan du sälja el och effekt till elnätsägaren. Har du installerat solceller på taket kan du kanske bli helt självförsörjande och köra runt på egenproducerad el.
Volkswagen är som en stor oljetanker som ska göra en skarp gir, även om det måste gå fort att ändra kurs tar det oändlig tid, men när den nya kursen är satt kommer den med besked. 10 elbilsmodeller till 2026. Det började med ID.3, sedan ID.4, ID.5, buzz, ID.6 och nu ID.7. Nykomlingen i ID-familjen är en elbil med ambitioner. Det ryktas nu även om en ID.2:a så snart finns det en Volkswagen för alla behov. Frågan är om de även passar alla plånböcker? Det är inte alla som kan plocka ut en ny tjänstebil vart tredje år.
ID.7:an siktar uppåt på premiumklassen, men till kostnad av en normalstor sedan. Vad detta innebär i praktiken kommer vi veta till hösten 2023 då säljstarten är tänkt att dra igång och de slutgiltiga priserna fastställs. Om det blir en försäljningssuccé återstår att se, klart är att det skulle underlätta att konjunkturen vänder och att politiken sjösätter nya incitament för att påskynda omställningen av fordonsparken till dess?.
/Martin Prieto Beaulieu